Wet- en regelgeving en andere eisen die Ohtop onderschrijft
Jaarlijks wordt bekeken of er wijzigingen zijn in wet- en regelgeving door een externe deskundige, dit is opgenomen in het register Wet en Regelgeving. Alle eisen uit de wet en regelgeving zijn vertaald in check-listen, hierin is aangegeven wat de frequentie is waarop controles uitgevoerd moeten worden. Deze check-listen worden periodiek ingevuld door de kwaliteitscoördinator samen met de externe ondersteuning. Indien hier maatregelen uit naar voren komen dan wordt het klachtenformulier ingevuld. De ingevulde formulieren worden digitaal opgeslagen in Qarebase. Daarnaast wordt gekeken of dit effect heeft op het milieuaspectenregister.
In de directiebeoordeling wordt een uitspraak gedaan over de compliance verplichting. Hierbij wordt dus naar bovengenoemde wet- en regelgeving gekeken en of er nog andere regels zijn waaraan voldaan moet worden. Deze zouden dan voorkomen uit de belanghebbenden.
Milieudossier
Het milieudossier voor de locatie van Ohtop wordt beheerd door de kwaliteitscoördinator. In dit dossier zijn opgenomen:
- De energieverbruik-registraties (gas, water en elektra);
- De registraties mbt afvoer afval;
- Overzichten gevaarlijke stoffen;
- Brandstofverbruik per voertuig;
- De registratie van milieu-incidenten (inclusief afschriften van bijbehorende correspondentie);
- Het locatie gebonden noodplan (incl een lijst met contactpersonen met bijbehorende bereikbaarheidsgegevens).
Certificaten voor installaties en gebouw gebonden voorzieningen
De certificaten voor gebouw gebonden voorzieningen beheerd door de Kwaliteitscoördinator. Tijdens de rondgangen t.b.v. de gebouwen-RI&E wordt door middels een steekproef de actualiteit van de keuringen/onderhoud van de installaties getoetst.
Vrijwaringsbewijzen
De ontvangst-sorteerbiljetten voor afval zijn op te vragen bij het afvalverwerkingsbedrijf (RENEWI). Voor de beheersing van de afvalstromen zijn o.a. contracten afgesloten met Docucare en voor restafval met Van Ganzewinkel.en Renewi.
Beheersing van werkzaamheden met milieuaspecten
De verschillende werkzaamheden met beheersing van de bijbehorende milieuaspecten (zie ook het milieuaspectenregister) zijn ondergebracht bij:
Inkoop:
Voor wat betreft de aankoop van nieuw materieel speelt duurzaamheid en beperking van milieu-effecten een grote rol bij het maken van de keuzes. De directie is verantwoordelijk voor het inkopen van het wagenpark en het in zetten van onderaannemers. Op het moment dat er milieueisen gesteld worden door de opdrachtgever, dan wordt hier bij de inkoop rekening mee gehouden (zoals bijvoorbeeld eisen aan het voertuig of opleidingen van chauffeurs).
Onderhoud:
Onnodig uitval van het autopark wordt gerealiseerd met een goed onderhoudsprogramma. Een belangrijk milieuaspect hierin is het voorkomen van olielekkages zodat mogelijke vervuiling van de bodem voorkomen kan worden.
Chauffeurs:
– het veilig aan- en afleveren, verpakken en transporteren van materiaal;
– het wassen van de auto’s;
– het scheiden van afval;
– het efficiënt rijden van de ritten en volgens het nieuwe rijden.
Management van de locaties
A: Schoon en milieuveilig:
– Het voorkomen van hinder of overlast naar de omgeving (aanlichten, trillingen, geluidsoverlast, zwerfafval);
– Het instrueren van medewerkers met betrekking tot het schoon en milieuveilig houden van de locatie;
– Het treffen van voorzieningen voor opslag gevaarlijk materiaal, materieel en afval;
– Het steekproefsgewijs controleren van het onderhoud van gebouwen, installaties en voorzieningen.
B: Energiebeheer
– Het instrueren van medewerkers voor een zuinig gebruik van energie.
C: Afvalbeheer:
– Het instrueren van medewerkers voor het gescheiden inzamelen van afval.
D: Verkeer van en naar locatie:
– Het houden van toezicht op en het nemen van maatregelen ter beperking van hinder voor de omgeving;
– Het instrueren van medewerkers over het gebruik van parkeervoorzieningen.
Noodsituaties
Voor het beheersen van noodsituaties met de daarbij behorende milieuaspecten is een bedrijfsnoodplan beschikbaar. Deze wordt periodiek geoefend en eventuele maatregelen worden genomen.
Levenscyclusperspectief
Voor zover mogelijk wordt ook gekeken naar de milieuaspecten in de keten. De voertuigen en onderdelen worden ingekocht bij erkende bedrijven, dit geldt ook voor het onderhoud. Hierbij wordt zoveel mogelijk gekeken of zij ook gecertificeerd zijn. De voertuigen die afgeschreven zijn, gaan weer terug naar de dealer en worden vaak weer hergebruikt.
Afval
De volgende afvalstoffen worden gescheiden gehouden en afgevoerd door bedrijven die een vergunning hebben:
- Accu’s
- Koelvloeistof / remvloeistof en andere gevaarlijke afvalstoffen uit de werkplaats(minimaal)
- Toners
- Papier en karton
- Klein gevaarlijk afval zoals batterijen, TL-buizen, printers e.d.
- Verpakkingsfolie
- Restafval
Uitbestede processen
Binnen Ohtop worden veel ritten uitbesteed in het kader van het milieu en de efficiency. Vanuit de planning worden deze ritten doorgegeven aan de onderaannemer. Het proces wordt door Ohtop beheerst.
Van onderaannemers wordt verwacht dat zij met euro 5 voertuigen rijden, verder heeft Ohtop geen invloed op de verdere bedrijfsvoering van deze onderaannemers.
Ook de uitvoering van de rit is verder niet beïnvloedbaar.